Citrotek ApS kan nu præsentere verdens første stand-alone HACT skab, vi kalder det for ”High Speed Corroder” eller bare HSC 512. Indtil nu har det kun været muligt at få udført HACT hos DELTA, men på baggrund af HACT testprofilen, har Citrotek ApS i samarbejde med ingeniørfirmaet Kapacitet A/S, udviklet verdens første selvkørende HACT kammer.
HALT - Highly Accelerated Life Test
Du har uden tvivl hørt om HALT, men har du hørt om HACT? HALT er en forkortelse for ”Highly Accelerated Life Test” og en metodik, hvor et testemne udsættes for en gradvis stigende stresspåvirkning, indtil det bukker under. Det at kalde det en ”Life Test” er nok en journalistisk stramning, der er snarere tale om en step-stress test eller en robustheds test.
Gennem de sidste 20-30 år har HALT vist sig som en ualmindelig hurtig og effektiv metode til at afsløre svagheder i en konstruktion, både elektriske og mekaniske. Svagheder identificeres på timer, problemer der ellers ville være uger, måneder endda år om at vise sig og som vil medføre forøgede service- og garantiudgifter.
HACT - Highly Accelerated Corrosion Test
Den samme grundtanke ligger i HACT, som er en forkortelse for ”Highly Accelerated Corrosion Test”. Metodikken er udviklet i 2008 af Danske DELTA i Hørsholm og hidtil kun udbudt som en serviceydelse. HACT arbejdsmetoden har ligeledes vist sig at være uhyre effektiv og kan i mange tilfælde fremprovokere rust og korrosion i en konstruktion på mindre end en uge. Korrosion der ellers vil være måske 5 år om at vise sig i off-shore omgivelser eller hele 10 år i et normalt udendørs miljø. Vil du vide mere om HACT metoden som koncept, forslår jeg, at du foretager en simpel Google søgning på ”HACT korrosionstest” eller besøger DELTA’s website.
Forskellen på HACT og traditionel korrosionstest
Korrosions- og saltspray tests har været kendt i årevis, så hvad er forskellen på HACT og en mere traditionel korrosionstest? Den primære forskel er den høje temperatur og luftcirkulation. I den traditionelle salttågetest er temperaturen normalt ikke meget over +35-40°C, og ofte udføres testene blot i omgivelsestemperaturen. I HSC 512 skabet er temperaturen ca. den dobbelte, altså mindst +70°C. Ligeledes står luften i et almindeligt salttågeskab ofte mere eller mindre stille. I HSC 512 kammeret cirkuleres luften for at sikre den maksimale iltning af overfladerne og dermed accelereres nedbrydningen af emnet betydeligt.
Mere information finder på adressen: www.hact.dk